فیلم| تاثیر کرونا بر نظام آموزشی کشور‌های جهان؛ خوب یا بد؟

21:15 - 11 فروردين 1400
کد خبر: ۷۰۹۹۷۶
نظام آموزشی کشور‌های مختلف جهان یکی از جنبه‌هایی است که بیشترین تاثیر را از شیوع ویروس کرونا پذیرفته است.

- شیوع کرونا نخست و پیش از همه چیز یک بحران بهداشتی در سراسر جهان است؛ این بحران موجب شد تا بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان اقدام به اعمال محدودیت‌هایی کنند.

از جمله این محدودیت‌ها بسته شدن مدارس، دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در بسیاری از کشور‌های جهان است.

 

گزارش عید/////فیلم| تاثیر کرونا بر نظام آموزشی کشور‌ها

 

این بحران بهداشتی موجب ایجاد چالشی میان سیاستگذاران بر سر بستن و یا باز گذاشتن مدارس شد؛ بسته شدن مدارس، شوک بزرگی را به خانواده‌ها در بسیاری از کشورهخای جهان ایجاد کرد و تحصیل در خانه نه تنها بهره وری والدین بلکه زندگی اجتماعی و یادگیری فرزندان را نیز تحت تاثیر قرار داد.

علاوه بر این آموزش در مقیاس آزمایش نشده و بی سابقه‌ای به سبک آنلاین تبدیل شد و نظام ارزشیابی از دانش آموزان و دانشجویان نیز به سبک آنلاین در حال انجام است؛ این امر به صورت آزمون و خطا و عدم اطمینان و قطعیتی برای همگان در حال انجام است.

 

[video src='https://www.mizan.news/wp-content/uploads/2022/01/3017554_484.mp4']

 

بسیاری از ارزیابی‌ها به سادگی لغو شدند و یک نکته مهم در این رابطه وجود دارد؛ این وقفه‌ها یک موضوع کوتاه مدت نیست و می‌تواند عواقب و پیامد‌های بسیار طولانی مدتی را برای گروه‌های آسیب پذیر در پی داشته باشد و مهم‌تر از همه اینکه احتمالا می‌تواند به افزایش نابرابری‌ها منجر شود.

تاثیر کرونا بر آموزش؛ مدارس

رفتن به مدرسه بهترین ابزار سیاستگذاری موجود برای افزایش مهارت هاست؛ همزمان با اینکه اوقات مدرسه می‌تواند برای کودکان سرگرم کننده باشد و می‌تواند مهارت‌ها و آگاهی‌های اجتماعی را افزایش دهد، از نقطه نظر اقتصادی نیز نکته اولیه این است، بودن در مدرسه می‌تواند توانایی کودک را افزایش دهد.

 

گزارش عید/////فیلم| تاثیر کرونا بر نظام آموزشی کشور‌ها

 

حتی ساعاتی کوتاه در مدرسه نیز می‌توان این توانمندی‌ها را افزایش دهد و علاوه بر این هرگونه غیبت از مدرسه می‌تواند بر رشد و تربیت دانش اموزان پیامد‌هایی را داشته باشد.

با توجه به این نکات، آیا برآورد این موضوع که کووید ۱۹ تا چه حد می‌تواند یادگیری کودکان را تحت تاثیر قرار دهد، امکان پذیر است؟ شاید بتوان از طریق مطالعات و بررسی‌ها در زمینه‌های دیگر برآورد‌هایی درباره مقیاس این تاثیر انجام دهیم.

در برخی از شیوه‌های آموزشی مشخص شده که حتی ۱۰ روز حضور بیشتر در مدرسه بر عملکرد دانش آموز در آزمون تاثیر مثبت بیشتری دارد؛ به بیانی ساده‌تر ۱۲ هفته حضور کمتر در مدرسه می‌تواند به معنای ۶ درصد انحراف معیار استاندارد خواهد بود؛ این امر قابل ملاحظه است و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

 

گزارش عید/////فیلم| تاثیر کرونا بر نظام آموزشی کشور‌ها

 

تاثیر کرونا بر آمورزش؛ خانواده‌ها

این موضوع ناامید کننده است، اما کودکان به خانه فرستاده نشده اند تا در آنجا بازی کنند بلکه فرض بر این است که آنها در خانه آموزش خود را دنبال می‌کنند با این امید که از تحصیلات خود عقب نمانند.

خانواده‌ها در آموزش و تربیت کودکان نقش بسزایی دارند و به طور پیش فرض قرار است سهم عمده‌ای در یادگیری کودک داشته باشند؛ شاید اینگونه برداشت شود که در مقیاس جهانی کشیده شدن تحصیل کودکان به محیط خانه تاثیر مثبتی دارد، اما واقعیت این است که نقش خانواده‌ها به عنوان مکملی برای آن چیزی است که در مدارس به کودکان ارائه می‌شود.

بر عهده گرفتن نقش اصلی در آموزش فرزندان حتی با تکیه بر مطالب آنلاینی که از سوی مدارس ارائه می‌شود موضوعی دیگر است و شاید برخی از خانواده‌ها این نقش را به خوبی ایفا کنند، اما در نهایت بازدهی آن قابل مقایسه با محیط مدرسه نیست.

ارزیابی از دانش آموزان

بسته شدن مدارس، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها نه تنها در تدریس برای دانش آموزان و دانشجویان در سراسر جهان شده بلکه این امر ارزیابی‌های مهم دوره از دانش آموزان را که نقشی کلیدی نیز دارند، تحت تاثیر قرار داده است.

اگرچه این ارزیابی‌ها شاید در نگاه نخست مهم به نظر نرسند، اما اطلاعاتی درباره میزان پیشرفت دانش آموز در اختیار معلمان و والدین قرار می‌دهند و لغو شدن آنها قطعا تبعاتی را در پی دارد.

نابرابری تحصیلی و محروم شدن بسیاری از دانش آموزان از تحصیل

اما موضوع تنها به اینجا ختم نمی‌شود و پیامد‌های بسته شدن مدارس بسیار گسترده‌تر از این است؛ نابرابری آموزش و محروم شدن بسیاری از دانش آموزان از تحصیل پیامد‌های مهم دیگر بسته شدن مدارس در دوره کرونا هستند.

 

گزارش عید/////فیلم| تاثیر کرونا بر نظام آموزشی کشور‌ها

 

گزارش‌های ارئه شده از سوی سازمان ملل در این زمینه نتایج شوک برانگیزی را نشان می‌دهند؛ دیده بان حقوق بشر سازمان ملل طی سال ۲۰۲۰ تحقیقات بسیاری را در این زمینه انجام داده است.

این تحقیقات نشان می‌دهند که به ویژه در بسیاری از کشور‌های آفریقایی، بسته شدن مدارس به دلیل کرونا، نابرابری آموزشی را که پیشتر وجود داشته دامن زده است و دانش آموزانی که پیش از این در معرض خطر محروم شدن از تحصیل قرار داشته اند از این بسته شدن مدارس تاثیر بیشتری پذیرفته اند.

علاوه بر این، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از دانش آموزان در سراسر جهان و به ویژه در کشور‌های محروم از زمان بسته شدن مدارس تاکنون هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرده اند.

این گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهند که دانش آموزان در روند آموزش آنلاین و از راه دور، اغلب موضوعات کمتری را دنبال می‌کنند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *